JENLE

Se foredrag på Foredrag
Dato:
21-11-2017

Uge nummerr:
47
Søg her!!


FORRIGE SIDE

FORSIDE


.




FOTOALBUM

LINK

SØG & SURF

KONTAKT

Glyngøre

Ør betyder egentlig gruset strandbred, mens første stavelse, gly, er det samme som sump. Den ældste bydel med den lille fiskeri- og lystbådehavn ligger da også på spidsen af en odde, hvor der i stenalderen var hav. I bakkerne oven over stenalderklinten ligger de nye kvarterer.

Glyngøre har udviklet sig som stationsby og overfartsby, efter at jernbanen Skive-Glyngøre åbnede i 1884. Stationsbygningen tæt ved den gamle færgehavn er da også karakteristisk i bybilledet. Bygningen huser i dag Sallingsund og Omegns Museum, der har udstillinger om Sallingbanen, om byens handel og håndværk og om fiskeriet i Limfjorden.

En sild og en snaps er typisk dansk, og mon ikke mange stadigvæk forbinder snapsen med Aalborg og silden med Glyngøre. Flere generationer af familien Priess har stået bag Glyngøre-silden, der nu er en del af en international koncern (Royal Greenland Seafood A/S).

I 1926 så det første pennalhus dagens lys i Glyngøre. Det var en stor fiskerbåd med styrehus, indrettet til snurrevodsfiskeri på fjorden.

Bådebygger Ove Christensen havde tegnet og bygget båden, der blev et forbillede for andre værfter. I perioden 1930-60 var det standardbådtypen til erhvervsfiskeri på Limfjorden.

Ove Christensen formede båden for at udnyttet lovgivningen bedst muligt. Dengang måtte både med motorspil ikke være på mere end 5 BRT (brutto register tons). En båds BRT blev beregnet ved at gange dens længde, bredde og dybde. Ved at gøre pennalhuset så kasseformet som muligt kunne Ove Christensen optimere bådens volumen uden at øge det officielle rummål (BRT).